Høsten har kommet, sesongen er snart over

Det er virkelig leit for oss som elsker å være på sjøen å vite at det beste av sesongen nå er over.
Det skal likevel sies at man kan ha mange flotte dager i vente om man strekker sesongen så langt som mulig og er heldig med været; selv i november kan man nyte glitrende sjø og knall fine dager om været holder. Her vil de som har båten i vinterhavn kunne dra fordel av forlenget sesong. 

Vinterhavn eller båtopplag?
Det er skrevet mange artikler om fordeler og ulemper ved å ha båten på sjøen hele året vs. å ta den opp i vinteropplag. 
Søk på emnet, og du vil finne mye stoff og kunne lese om folks erfaringer bl.a. i forskjellige forum’er.
Kort fortalt man man si at boblehavn og tilgang til strøm vil gjøre vinterhavn langt tryggere enn om du mangler dette.
I sjøen bør du likevel konservere motoren i tilfelle strømbrudd i kalde perioder.  

Båt opp tidlig eller sent?
Skal båten opp på land vil det kunne være krav om at den må taes opp i løpet oktober måned, og her kan man si at det kan være to ytterpunkter som er verdt å merke seg, avhengig av hvem du er i opplag med og hos:
– tar du båten opp tidlig, og blir plassert lengst inne får du kanskje fordelen av mer tid til å konservere før kulda setter inn, og mer tid til å vente på varmen når du skal klargjøre båten til våren. Noen arbeider kan kreve gunstig temperatur for å gjøres skikkelig. 
– tar du båten opp så sent som mulig får du fordel av å kunne bruke båten lenger, og være blant de første som får båten sjøsatt til våren. Ulempen kan være, avhengig av været, at du må pakke inn og ut båten i lavere temperatur, og særlig til våren blir det litt mer hektisk å få båten klar hvis båtene innenfor tilfeldigvis er tidlig ute med å vårpussen. 
Vi tenker vel egentlig at begge deler er greit, men vet av erfaring at det er lett å angre på at man ikke konserverte båten tidligere hvis ting begynner å fryse så snart båten kommer på land. Og det er også triveligere å pusle med båten i moderat temperatur, snarere enn når det er bitende kaldt nærmere jul. 

Frostsprenging kan gjøre stor skade
Husk at vann som fryser utvider seg med ca. 10% i volum. 
Husk derfor å sikre deg mot frostsprenging i motor, toalett, gjennomføringer, vannpumper osv., så du ikke får kjedelige problemer med utstyret eller overraskende lekkasjer til våren. 

Dekke til eller ikke?
Noen velger å dekke til båten godt, mens andre velger å droppe tildekking for å spare arbeid og problemer med blafrende presenninger som også evt. må måkes for snø. Etter mange år i bransjen heller vi mot at en skikkelig god tildekking med riktig vinkel på presenningen (slik at snøen sklir av) er det beste for båten, og gir minst behov for tilsyn i løpet av vinteren. 
Et snøfall på 1 meter blir ganske så tungt, spesielt hvis det begynner å regne slik at snøen blir våt – før den fryser til is igjen. 
Og det gir båtens dekk lenger levetid om det er beskyttet mot sol og nedbør nesten halve året, hvert år.
Ikke minst vil teaken (hvis du har) ha godt av å holdes tørr gjennom vinteren. 

Puter ut eller la det ligge? 
Hvis du har tørr båt når opplaget starter, og du setter opp putene så de ikke blir liggende uten lufting, samt sørger for god lufting i båten og har et par-tre avfuktere (tørrball) liggende, så bør det bra for puter og tekstiler å ikke ta dette ut av båten. Men ved fuktig båt uten lufting vil man kunne komme tilbake til en båt til våren der ALT er dekket av mugg og jordslag; vi har sett et eksempel på dette. 

Seil av eller på? 
Her vil nok folk argumentere forskjellig.
Seil er syntetiske og tåler fukt rimelig godt, men blir de stående fuktige over for lang tid vil det kunne danne seg jordslag i duken – denne er det vanskelig å fjerne. Ettersom seil er kostbare å erstatte anbefaler vi å ta av begge/alle seilene, tørke dem skikkelig og folde dem skånsomt og lagre dem på et varmt og tørt sted. Dette kan være litt styrete da seilene er store å håndtere. 

Bytte motorolje eller ikke?
Mange kjører motoren et begrenset antall timer hver sommer (vi gjør vel alle det). Hvis man ikke kommer opp i antallet timer som krever oljeskift, er det da like greit å droppe oljeskiftet? Både ja og tja, eller kanskje ikke. Et argument for å uansett bytte oljen før vinteren er at oljen kan ta opp fuktighet i løpet av året. Når olje blandet med vannmolekyler blir stående stille over vinteren er det en viss fare for rustdannelse i motorens indre i følge en olje-ekspert vi er i kontakt med. Dette gjør at man kan argumentere for å bytte oljen selv om motoren har gått mindre enn f.eks. 500 timer i løpet av sommeren. Og det er et godt argument for å bytte oljen, og heller om høsten enn til våren. 

Dette er noen av tingene man må forholde seg til som båteier. 

Vi ønsker deg lykke til med vinteropplaget og ønsker deg velkommen til å sette bort deler av det til oss, om du ønsker. 

Gunnar M. Haldorsen

Legg igjen en kommentar

Lukk meny